Att alltid erbjuda våra kunder högsta kvalitet är en grundläggande del av Hansgrohes företagsfilosofi. Därför erbjuder vi den första slutkunden (som definierad enligt nedan) oberoende av de anspråk som denne har rätt till gentemot säljaren, en frivillig tillverkargaranti på våra produkter. Förutsättningar för och detaljerad information om den här frivilliga tillverkargarantin finns i våra garantivillkor nedan.
Hansgrohe lämnar gentemot den första slutkunden en tillverkargaranti för hansgrohe-produkter. Den här frivilliga tillverkargarantin gäller utöver de lagstadgade rättigheterna som den första slutkunden har gentemot sin återförsäljare. Eventuella ytterligare anspråk från den första slutkunden gentemot Hansgrohe (t.ex. på grund av ett eventuellt produktansvar) förblir även de oberörda (se punkt VII nedan).
”Första slutkund” är den som i egenskap av första konsument har köpt hansgrohe-produkten direkt från Hansgrohe eller en Hansgrohe-återförsäljare (i synnerhet VVS-företag, fackhandel, byggmarknad). ”Konsument” enligt denna tillverkargaranti är en fysisk person som har köpt hansgrohe-produkten för privat bruk och inte som en del av en affärsverksamhet eller oberoende yrkesverksamhet (t.ex. för att sälja den vidare eller installera den hos tredje part).
Tillverkargarantin gäller endast för den första slutkunden och kan inte överlåtas. Om den första slutkunden säljer hansgrohe-produkten vidare övergår därför inte garantin till förvärvaren, även om förvärvaren också är konsument.
Hansgrohe garanterar gentemot den första slutkunden att den hansgrohe-produkt som denne har förvärvat är fri från material-, tillverknings- och konstruktionsfel. Avgörande här är aktuell vetenskaplig och teknisk nivå vid tillverkningstillfället.
Garantin gäller alla hansgrohe-produkter under en tidsperiod på 5 år efter den första slutkundens inköpsdatum, dock högst 6 år efter tillverkningen. De hansgrohe-produkter som anges nedan är undantagna från denna garanti – för dessa hansgrohe-produkter gäller en särskild garantitid:
Artikelnummer |
Produktnamn | Garantitid |
76818000 | null F23 Flödesmätare | 2 år |
76836000 | Aqittura M91 SodaSystem 210, utdragbar pip, 1jet, sBox | 5 år |
76836000 | Aqittura M91 SodaSystem 210, utdragbar pip, 1jet, sBox | 2 år (SodaBase) |
76836670 | Aqittura M91 SodaSystem 210, utdragbar pip, 1jet, sBox | 5 år |
76836670 | Aqittura M91 SodaSystem 210, utdragbar pip, 1jet, sBox | 2 år (SodaBase) |
76836800 | Aqittura M91 SodaSystem 210, utdragbar pip, 1jet, sBox | 5 år |
76836800 | Aqittura M91 SodaSystem 210, utdragbar pip, 1jet, sBox | 2 år (SodaBase) |
76837000 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 5 år |
76837000 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 2 år (SodaBase) |
76837670 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 5 år |
76837670 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 2 år (SodaBase) |
76837800 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 5 år |
76837800 | Aqittura M91 SodaSystem 240, 1jet | 2 år (SodaBase) |
Garantitiden förlängs inte på grund av tillhandahållande av tjänster enligt denna tillverkargaranti, i synnerhet inte efter reparation eller utbyte. Garantitiden startar heller inte om i dessa fall. Situationen är densamma om dessa garantivillkor är kopplade till utbytesprodukten - det innebär varken att en ny garanti gäller eller att garantitiden startar om.
Anspråk på ersättning för följdskada eller på grund av produktansvar upprätthålls endast i enlighet med obligatoriska lagbestämmelser.
Den här tillverkargarantin gäller endast för första slutkunder, vilka har köpt den berörda produkten i ett land där Hansgrohe representeras av ett oberoende återförsäljarföretag eller är representant via en återförsäljare.
För att göra en reklamation baserat på den här garantin krävs ett skriftligt meddelande om felet från den första slutkunden till Hansgrohe eller Hansgrohe-återförsäljaren, där den första slutkunden har köpt produkten. Denna reklamation ska ske inom en förfallofrist på två månader från den tidpunkt när den första slutkunden upptäckte felet på hansgrohe-produkten, eller borde ha upptäckt det, och alltid före utgången av garantitiden. Det är den första slutkundens ansvar att bevisa att garantitiden inte har löpt ut, detta kan i synnerhet göras genom att visa upp inköpskvittot för hansgrohe-produkten.
Den skriftliga reklamationen ska innehålla:
Den skriftliga reklamationen måste skickas via e-post till info@hansgrohe.se. Efter att den skriftliga reklamationen har inkommit kontaktar Hansgrohe avsändaren snarast möjligt. Innan denna frist har löpt ut och andra anvisningar erhållits får produkten inte demonteras. Det gäller dock inte om avsevärda skador kan förväntas.
När garantitiden har löpt ut upphör garantianspråket. Om ett anspråk har gjorts inom garantiperioden och de ovan nämnda villkoren har uppfyllts, men den garantitjänst som Hansgrohe är skyldig att utföra ännu inte har utförts, upphävs preskriptionstiden fram till dess att tjänsten har utförts.
Förutsättningen för att kunna utnyttja den här garantin är en korrekt installation av den relevanta hansgrohe-produkten i enlighet med installationsanvisningarna från Hansgrohe och de erkända tekniska reglerna (t.ex. av en hantverkare eller auktoriserad fackman), och att den relevanta hansgrohe-produkten används i enlighet med med bruks- och monteringsanvisningar från Hansgrohe. Detta inkluderar bland annat, men inte uteslutande och beroende på den enskilda produkten, att inloppsvattenledningar är ordentligt spolade före produktinstallation och efter konstruktionsåtgärder i enlighet med gällande standarder, att installationer överensstämmer med illustrationerna som bifogas hansgrohe-produkten, samt att arbetstrycket i vattennätet kontrolleras med hänsyn till de tekniska föreskrifterna.
Om Hansgrohe kan påvisa eller om en objektivt motiverad misstanke föreligger att dessa förutsättningar inte är uppfyllda, kan Hansgrohe avvisa garantin, såvida inte den första slutkunden påvisar att de ovan nämnda förutsättningarna är uppfyllda.
Eventuella bruks- och monteringsanvisningar samt eventuella andra tekniska anvisningar bifogas varje enskild hansgrohe-produkt och finns på https://www.hansgrohe.se.
Den här tillverkargarantin motiverar inga anspråk vid
Den här tillverkargarantin omfattar inte
Om det finns ett garantianspråk i enlighet med avsnitt I–IV uppfyller Hansgrohe tillverkargarantin genom att Hansgrohe efter egen bedömning och enligt följande regler 1) reparerar/levererar nödvändiga reservdelar till den aktuella hansgrohe-produkten eller 2) utför ett byte.
Om kunden reklamerar ett fel som ett garantiärende men förutsättningarna för garantiärende enligt tillverkarens garanti är inte uppfyllda, ska den första slutkunden själv stå för de kostnader som har uppstått för produktens frakt eller transport. Dessutom ska den första slutkunden stå för de kostnader, inklusive eventuella arbetskostnader, som uppkommit hos Hansgrohe för den eventuella demonteringen eller vid undersökningen av produkten, eller för returtransporten av produkten.
Om den första slutkunden önskar få reparationen utförd efter att ha informerats om att garantin inte gäller och om de uppskattade kostnaderna för reparationen, ska denne själv stå för kostnaderna för reservdelar och arbetskostnader.
Om hansgrohe-produkten inte redan var defekt vid leverans, avgör Hansgrohe i varje enskilt fall om åtgärdande sker som goodwill. I det här fallet har den första slutkunden inte något rättsligt anspråk på att felet ska åtgärdas.
Den första slutkunden har förutom rättigheterna baserade på den här frivilliga tillverkargarantin även obegränsad rätt till lagstadgade rättigheter.
Framför allt påverkar denna tillverkargaranti inte de ytterligare lagstadgade eller avtalsenliga rättigheter (i synnerhet garantirättigheter) som den första slutkunden under vissa omständigheter har mot hansgrohe-återförsäljaren från vilken han köpte hansgrohe-produkten.
Den första slutkundens lagliga rättigheter gentemot Hansgrohe är varken begränsade eller ersatta på grund av garantin. Detta gäller i synnerhet tvingande lagstadgade ansvarsbestämmelser enligt konsumentköpslagen eller eventuellt skadeståndsansvar utanför avtalsförhållanden från Hansgrohes sida.
Det fortsatta upprätthållandet av den första slutkundens rättigheter gäller oavsett ett befintligt garantiärende och om den första slutkunden gör anspråk på garanti.
Hansgrohe AB
info@hansgrohe.se